Warszawo, stawiaj na elektryczny CarSharing!

Władze Warszawy chcą rozpisać przetarg na miejską wypożyczalnię samochodów. To dobry pomysł. Jest jedno „ale” – mają być to pojazdy spalinowe….  Apelujemy o wprowadzenie wyłącznie elektrycznych i hybrydowych pojazdów! (Poniżej tekst listu do Pani Prezydent.)

Warszawa, 23 lutego 2018 r.

Prezydent m. st. Warszawy

Prof. Hanna Gronkiewicz – Waltz

 

W związku z planowanym ogłoszeniem przetargu na miejski CarSharing tj. wypożyczalnię samochodów, chcielibyśmy wyrazić swoje zadowolenie z takiej inicjatywy Ratusza. Mamy kilka uwag dotyczących proekologicznego podejścia do tego przetargu.

  1. Uważamy, że w przetargu (zapisy w SIWZ) w największym stopniu preferowane powinny być samochody elektryczne, a w mniejszym stopniu samochody hybrydowe z systemem plug-in. Z przetargu powinny być wyłączone samochody z silnikami wysokoprężnymi (diesle) oraz samochody z silnikami benzynowymi.Swoją propozycję uzasadniamy tym, że jak wynika z wielu badań, samochody elektryczne i hybrydowe zanieczyszczają powietrze w mniejszym stopniu niż samochody zasilane wyłącznie paliwami ciekłymi. Ponadto, dzięki wykorzystaniu napędu elektrycznego samochody takie hamując odzyskują część energii, która w rozwiązaniu standardowym jest wytracana wyłącznie przez hamulce, co w istotny sposób (pyły PM10, PM 2,5 z klocków hamulcowych) przyczynia się do zanieczyszczenia powietrza w naszym mieście.
  2. Konieczne jest wydzielenie miejsc parkingowych dla wypożyczonych samochodów. Skoro celem uruchomienia wypożyczalni jest zmniejszenie liczby aut w stosunku do liczby mieszkańców oraz poprawa jakości powietrza w Warszawie, to należy pamiętać, że liczba obecnie wydanych pozwoleń w warszawskich strefach płatnego parkowania jest bliska liczbie legalnych miejsc parkingowych. Efektem jest parkowanie „gdzie się da”, zwalczane przez władze stawianiem słupków „gdzie się da”. Dlatego jeśli chcemy ograniczać ruch w centrum, to w dłuższej perspektywie wypożyczone samochody muszą mieć wydzielone miejsca parkingowe z obecnie dostępnych miejsc. Jedynie takie rozwiązanie może skutecznie zniechęcić do posiadania własnego, czasem starego (i niespełniającego normy Euro 6) samochodu.
  3. Jeśli planowane jest rozwiązanie mające służyć mieszkańcom przez wiele lat, to wysoce niewłaściwym podejściem jest kryterium niskiej ceny, co w tym przypadku oznacza wybór rozwiązań, które spowodują, że wzrośnie cena jaką społeczeństwo zapłaci w postaci chorób i związanych z tym kosztów opieki zdrowotnej. Ponieważ w sprawie konieczności ograniczenia zanieczyszczeń powietrza panuje obecnie zgodność między odczuciami społecznymi i podejściem władz, to liczymy na uwzględnienie zawartych w naszym piśmie postulatów. W planowanym przetargu można to będzie łatwo osiągnąć choćby przez zrównanie udziału ceny z kryterium emitowanych przez samochody zanieczyszczeń.

Z poważaniem

Zarząd Warszawskiego Alarmu Smogowego

Do wiadomości:

  1. Pani Prezydent Renata Kaznowska
  2. Pan Prezydent Michał Olszewski
  3. Pan Dyrektor Łukasz Puchalski, ZDM