Władze Warszawy chcą rozpisać przetarg na miejską wypożyczalnię samochodów. To dobry pomysł. Jest jedno „ale” – mają być to pojazdy spalinowe…. Apelujemy o wprowadzenie wyłącznie elektrycznych i hybrydowych pojazdów! (Poniżej tekst listu do Pani Prezydent.)
Warszawa, 23 lutego 2018 r.
Prezydent m. st. Warszawy
Prof. Hanna Gronkiewicz – Waltz
W związku z planowanym ogłoszeniem przetargu na miejski CarSharing tj. wypożyczalnię samochodów, chcielibyśmy wyrazić swoje zadowolenie z takiej inicjatywy Ratusza. Mamy kilka uwag dotyczących proekologicznego podejścia do tego przetargu.
- Uważamy, że w przetargu (zapisy w SIWZ) w największym stopniu preferowane powinny być samochody elektryczne, a w mniejszym stopniu samochody hybrydowe z systemem plug-in. Z przetargu powinny być wyłączone samochody z silnikami wysokoprężnymi (diesle) oraz samochody z silnikami benzynowymi.Swoją propozycję uzasadniamy tym, że jak wynika z wielu badań, samochody elektryczne i hybrydowe zanieczyszczają powietrze w mniejszym stopniu niż samochody zasilane wyłącznie paliwami ciekłymi. Ponadto, dzięki wykorzystaniu napędu elektrycznego samochody takie hamując odzyskują część energii, która w rozwiązaniu standardowym jest wytracana wyłącznie przez hamulce, co w istotny sposób (pyły PM10, PM 2,5 z klocków hamulcowych) przyczynia się do zanieczyszczenia powietrza w naszym mieście.
- Konieczne jest wydzielenie miejsc parkingowych dla wypożyczonych samochodów. Skoro celem uruchomienia wypożyczalni jest zmniejszenie liczby aut w stosunku do liczby mieszkańców oraz poprawa jakości powietrza w Warszawie, to należy pamiętać, że liczba obecnie wydanych pozwoleń w warszawskich strefach płatnego parkowania jest bliska liczbie legalnych miejsc parkingowych. Efektem jest parkowanie „gdzie się da”, zwalczane przez władze stawianiem słupków „gdzie się da”. Dlatego jeśli chcemy ograniczać ruch w centrum, to w dłuższej perspektywie wypożyczone samochody muszą mieć wydzielone miejsca parkingowe z obecnie dostępnych miejsc. Jedynie takie rozwiązanie może skutecznie zniechęcić do posiadania własnego, czasem starego (i niespełniającego normy Euro 6) samochodu.
- Jeśli planowane jest rozwiązanie mające służyć mieszkańcom przez wiele lat, to wysoce niewłaściwym podejściem jest kryterium niskiej ceny, co w tym przypadku oznacza wybór rozwiązań, które spowodują, że wzrośnie cena jaką społeczeństwo zapłaci w postaci chorób i związanych z tym kosztów opieki zdrowotnej. Ponieważ w sprawie konieczności ograniczenia zanieczyszczeń powietrza panuje obecnie zgodność między odczuciami społecznymi i podejściem władz, to liczymy na uwzględnienie zawartych w naszym piśmie postulatów. W planowanym przetargu można to będzie łatwo osiągnąć choćby przez zrównanie udziału ceny z kryterium emitowanych przez samochody zanieczyszczeń.
Z poważaniem
Zarząd Warszawskiego Alarmu Smogowego
Do wiadomości:
- Pani Prezydent Renata Kaznowska
- Pan Prezydent Michał Olszewski
- Pan Dyrektor Łukasz Puchalski, ZDM