„Wg różnych badań i różnych metodologii, pasażer samochodu jest narażony od 2 do 10 razy bardziej na zanieczyszczenia niż pieszy i rowerzysta.”
Nie dosyć, że masowe użycie samochodu i szybka jazda to jedno z dwóch głównych źródeł smogu w Poznaniu (co bezdyskusyjnie wykazał WIOŚ), to poruszanie się samochodem w smogu jest najbardziej szkodliwą formą transportu dla samego uczestnika ruch. Jest bardziej szkodliwe niż jazda rowerem, tramwajem, czy spacer pieszo. Znałem od jakiegoś czasu badanie holenderskie z 2004 wskazujące, że kierowcy i pasażerowie trują się bardziej niż rowerzyści czy pieszy w smogu, co – dowodzono – wynika z dwóch przyczyn: – niekorzystnej pozycji ciała w samochodzie, która ułatwia osiadanie w nich pyłów. – stałej i niezbędnej silnej wentylacji kabiny samochodowej, która uniemożliwia osiadanie pyłów we wnętrzu, a ich nie wywiewa.
Wg różnych badań i różnych metodologii, pasażer samochodu jest narażony od 2 do 10 razy bardziej na zanieczyszczenia niż pieszy i rowerzysta. A pasażer autobusu bardziej niż pasażer tramwaju, ten z kolei bardziej niż pasażer kolejki miejskiej, za to pasażer metra wcale nie ma się najlepiej, gdyż kurze kumulują się w podziemiach.
Linki do tekstów na dole wpisu.
„Inwentaryzacja emisji za rok 2010 oszacowała łączny ładunek pyłu na poziomie 4 847,6 Mg
– ponad dwukrotnie więcej w stosunku do roku 2005. Główne źródło stanowiły emisja komunikacyjna
(45,2%) oraz emisja komunalna (39,4%).” – strona 115
Szczególnie polecam facebookowym znajomym dziennikarzom, dla obalenia literalnie toksycznego mitu wśród mieszkańców polskich miast!
Włodzimierz Nowak
Stowarzyszenie Urbanator
Przypominamy:
W Warszawie samochody opowiadają za około 60% zanieczyszczeń (raport NIK)
W dzielnicach centralnych (zgodnie z badaniami dr. Badydy) ten udział stanowi około 80-90%.
Dane WIOŚ / GIOŚ:
linki:
http://www.healthyair.org.uk/healthiest-transport-option-video/
http://thelancet.com/journals/lanpub/article/PIIS2468-2667(16)30021-4/fulltext
http://www.health24.com/Lifestyle/Environmental-health/Health-tips/How-drivers-inhale-more-pollutants-than-pedestrians-20140909
https://www.scientificamerican.com/article/pedestrians-inhale-less-p/
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2746925/Why-suffer-pollution-driving-car-walking-street.html
https://www.theguardian.com/environment/video/2014/aug/12/london-air-pollution-public-transport-video
http://www.irceline.be/en/documentation/faq/who-is-most-susceptible-to-urban-air-pollution-pedestrian-cyclist-car-driver-or-bus-passenger-why
http://www.airqualitynews.com/2016/02/16/higher-air-pollution-health-risk-inside-car-study-finds/ http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0013935115300426