Jak zmniejszyć import używanych, zatruwających powietrze diesli? (Analiza WAS i Secgen)

Jak ograniczyć import używanych diesli, które zatruwają nasze powierzę? Secgen i Warszawski Alarm Smogowy przygotowali analizę: „Problem ograniczenia emisji spalin samochodowych w Polsce poprzez uregulowanie obrotu pojazdami używanymi, w szczególności z silnikiem Diesla”.

Problem powietrza

 “Stare, sprowadzane głównie z Niemiec samochody z silnikiem diesla są zmorą naszych miast. To, co wydostaje się z ich rur wydechowych, często nie spełnia żadnych norm emisji, albo spełnia te najniższe, na podstawie których nie wjedzie się np. do Berlina. Każdego roku – z wyjątkiem pandemicznego – w największych polskich aglomeracjach przekraczane są dopuszczalne normy toksycznego dwutlenku azotu (NO2), za co Komisja Europejska wszczęła już przeciwko Polsce procedurę naruszeniową. Teraz Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) uznała, że obowiązujące obecnie i stale przez nas przekraczane “normy” są i tak za wysokie, w związku z czym drastycznie obniżyła rekomendację (czterokrotnie) – do 10 μg/m3 , choć tylko lockdown i ograniczenie ruchu aut w pandemii pozwoliło Warszawie zejść poniżej 40 μg/m3 . To wszystko wdychamy my i nasze dzieci. Każdego dnia, bo wysokie stężenia NO2 obserwujemy przez cały rok, również w bardzo ciepłe dni, gdyż ich głównym źródłem są samochody, a nie piece czy kominki”- mówi Rafał Kosmal z WAS.

Rozwiązania prawne

Dlatego WAS proponuje możliwe rozwiązania prawne, które pomogą zmniejszyć ten problem. ”W Polsce, w odróżnieniu od państw z naszego regionu nie ma żadnych regulacji ograniczających import używanych samochodów (jak np. w Republice Czeskiej). Wprowadzenie takich regulacji jest możliwe, ale na gruncie selektywnie tworzonego prawa krajowego, by nie naruszyć unijnej zasady swobody przepływu towarów. Przykładem mogą być rozwiązania duńskie, wiążące emisje spalin, rodzaj napędu i masę pojazdu z podatkiem płaconym podczas nabywania samochodu. Może to być np. roczna opłata ekologiczna (uzależniona od normy Euro i emisji CO2), jak również opłata rejestracyjna, zależna od ceny i masy pojazdu oraz mocy silnika“- tłumaczy Maciej Pilch z WAS.

W kontekście importu używanych samochodów, na spotkaniu poruszono też problem wykluczenia transportowego. Ograniczanie importu starych samochodów powinno być połączone z działaniami przeciwdziałającymi takiemu wykluczeniu na obszarach słabo zurbanizowanych

Dokument analizy:
https://alarmsmogowy.pl/wp-content/uploads/2021/10/Analiza_diesli_WAS_2021.pdf